Nowy rok szkolny oznacza także nowe przygotowanie do konkursów przedmiotowych. Wysokie wyniki z konkursów to nie tylko prestiż, ale także możliwość łatwiejszego dostania się do wybranego liceum.
W TIM-ie zapewniamy najlepsze przygotowanie do konkursów przedmiotowych. Poniżej prezentujemy gościnny wpis jednego z naszych nauczycieli historii, który opracował dla uczniów polecane lektury na wakacje od kątem przygotowań do konkursu z historii.
- Zestaw podręczników do gimnazjum (program konkursu jest uderzająco podobny do programu wygaszanych gimnazjów). Najlepiej podręczniki WSiP: Przez tysiąclecia i wieki (ewentualnie Bliżej historii) lub Nowej Ery, Śladami przeszłości. Inne też mogą być (nie polecałem jakoś specjalnie Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego, jedynie powiedziałem, że może być, ale jakoś ta informacja się rozpowszechniła). Jeśli uczniowie czują się na siłach mogą sięgnąć do podręczników licealnych.
- Polecane na stronach różnych konkursów przekrojowe i przystępne opracowania o historii Polski (od średniowiecza do XXI wieku):
- H. Samsonowicz, Historia Polski do roku 1795, Kraków 2010 (i inne wydania);
- A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001 (i inne wydania);
- W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2018;
lub (mniejszy zestaw):
- M. Bogucka, Historia Polski do 1864 roku, Ossolineum, różne wydania;
- A. Czubiński, Historia Polski 1864–2001, Ossolineum, różne wydania;
- ewentualnie klasycznie i chyba nadal interesująco: Norman Davies, Boże igrzysko. Historia Polski, różne wydania.
- Na trzecim miejscu umieściłbym „lekturę” = oglądnie atlasów historycznych (w księgarniach będą jeszcze dla gimnazjów).
- Niekonieczne, ale rozwijające będą monografie ze starszych epok, od których zaczniemy, na przykład klasyczne:
- Człowiek Grecji, red. J. Vernant, Warszawa 2000.
- Człowiek Rzymu, red. A. Giardin, Warszawa 1997.
- Kulesza, Aleksander Wielki, Warszawa 2009.
- Flori, Rycerze i rycerstwo w średniowieczu, Poznań 2003.
- Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 1992 (i inne wydania).
- Tazbir, Polska bez stosów i inne szkice, Kraków 2000.
I ogólnie książeczki (zeszyty) ze starszej serii, ale nadal godnej polecenia „Dzieje narodu i państwa polskiego”.
Zauważyłem, że chłopców fascynuje głównie II wojna światowa. Podsunięcie im zatem którejś z powyższych książek może ich zachęcić do starszych epok (albo też ostatecznie zniechęcić…).