„Nie wyobrażam sobie życia bez książek”.
Wywiad z Mają Ostaszewską w ramach cyklu „Książka, kamera, akcja!” dla Alternatywnej Listy Lektur”
„Książki towarzyszą mi od zawsze. Ukształtowały mnie, pozwalały przetrwać trudne chwile, dawały schronienie. Kocham czytać i uwielbiam nagrywać audiobooki” – mówi Maja Ostaszewska w rozmowie z Edytą Plich.
Najpierw były książki dziecięce, z których najważniejsze okazały się Muminki i Mały Książę. „W Muminkach przyciągała mnie melancholia tych istotek, utożsamiałam się z nimi, ale utożsamiałam się też z Małym księciem i jego postrzeganiem świata. Zawsze było mi blisko do melancholii i zadumy nad światem” – przyznaje aktorka.
Jak dodaje, książki ukształtowały ją. „Były i są ważną przestrzenią oderwania się od rzeczywistości, budowania wewnętrznego świata, poszerzania wyobraźni. Książki pomagają zrozumieć świat, nazwać go, uczą komunikować się z innymi ludźmi. Dla mnie zawsze były też schronieniem” – podkreśla rozmówczyni Edyty Plich.
W liceum aktorka była zafascynowana Dostojewskim, zwłaszcza „Braćmi Karamazow”, których wówczas reżyserował Krystian Lupa, przyszły mistrz Mai Ostaszewskiej. Aktorka czytała też dużo poezji, m.in. Szymborskiej, Świerszczyńskiej, Hartwig, ale i Leśmiana czy Baczyńskiego. Nie wszystkie lektury lubiła.
„Uwielbiałam „Chłopów” i „Nad Niemnem”, ale strasznie męczyłam się z Sienkiewiczem. Ale to też czegoś uczy: nazywania tego, co nam się nie podoba, tego, co nam przeszkadza. To bardzo cenne” – zaznacza.
Dziś aktorka nadal dużo czyta, chociaż czasem musi to sobie narzucić. Książki nosi przy sobie i czyta, kiedy ma przerwę w pracy, kiedy podróżuje, kiedy jedzie metrem. Lubi też audiobooki, i te których słucha i te, które nagrywa. „Warto przestać traktować książki jako coś narzuconego, tylko jako odskocznie od hałaśliwej informacji dnia codziennego. Znaleźć chwilę, żeby przeczytać chociaż stronę przed snem czy w podróży” – apeluje.
Na naszym kanale na Youtube oraz na Facebooku publikujemy rozmowy online z uczniami, rodzicami i dyrekcją warszawskich liceów. W wywiadach poruszamy tematy związane z codziennością szkoły – nauczycielami, życiem społecznym, egzaminami czy poziomem nauczania.
Wierzymy, że dzięki tym materiałom wybór liceum dopasowanego do potrzeb ósmoklasisty będzie łatwiejszy.
Korzystając z tej wiedzy i relacji pomagamy dobrać odpowiednią szkołę w ramach doradztwa edukacyjnego.