Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży, doradztwo edukacyjne, wsparcie w wyborze szkoły oraz kursy online oraz stacjonarne dla uczniów szkół podstawowych i wyższych

Rusza kampania społeczna promująca czytanie #TataTeżCzyta

utworzone przez kwi 26, 2023Doradztwo edukacyjne, Inspiracje edukacyjne

Rusza kampania społeczna „Supermoc książek. Tata też czyta”.
Jednym z Partnerów akcji jest Fundacja EDICO.

#TataTeżCzyta to ważne hasło. Dziś w Polsce chłopcy i mężczyźni czytają dużo mniej niż dziewczynki i kobiety. Na pewno jedną z przyczyn jest brak męskiego wzorca czytelnika – warto to zmieniać – czytamy we wstępie broszury przygotowanej z okazji inauguracji akcji #TataTeżCzyta, zainicjowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak, przygotowanej przez Edytę Plich, Dyrektorkę TIM, Marię Deskur oraz Joannę Rusinek.


 

Według badań nt. stanu czytelnictwa książek w Polsce przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową*, mężczyźni czytają mniej niż kobiety, a na pewno rzadziej czytają swoim dzieciom. Chłopcy dużo wcześniej i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek, kiedy kończą 9-10 lat. Brak męskiego wzorca czytającego sprawia, że czytanie bardzo szybko przestaje być atrakcyjne dla chłopców. Czytanie jest często przedstawiane jako niemęskie, przeciwstawia mu się sport jako alternatywną formę spędzania wolnego czasu – a przecież powinniśmy chcieć rozwijać się holistycznie!

Jak to zmienić? To proste! Zachęcić mężczyzn – ojców, wujków, dziadków, opiekunów do czytania. Przekonać ich, że czytanie może być fajne i może wpłynąć na jakość spędzanego czasu z dzieckiem oraz na rozwój dziecka teraz i w przyszłości. W tym celu powstała publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta. W prosty i jednocześnie atrakcyjny wizualnie sposób pokazuje ona jak zaznajamiać dziecko z książkami, KIEDY, CO, JAK czytać z dzieckiem.

Treści zawarte w broszurze oparte są na badaniach z wielu dziedzin: pediatrii, psychologii, neuronauki, psychologii społecznej i socjologii, oraz praktyce dydaktycznej autorek.

Z założenia głównymi odbiorcami broszurki są ojcowie/mężczyźni, ale autorki nie wykluczają, że chętnie będą z niej korzystać również matki/kobiety. Publikacja ponadto zawiera tytuły książek polecanych do czytania dzieciom na każdym etapie ich rozwoju. Jest to lista 34 pozycji rekomendowanych przez polskich wydawców literatury dziecięcej.

Gdzie znaleźć publikację? Supermoc książek. #TataTeżCzyta będzie szeroko dystrybuowana i dostępna nieodpłatnie w 2 wariantach – w wersji e-booka do ściągnięcia na stronie www.TataTezCzyta.pl oraz na naszej stronie (link poniżej), a także w wersji drukowanej od 25 maja na Targach Książki w Warszawie, w wybranych księgarniach oraz w bibliotekach publicznych i przedszkolach.

Kampania została objęta patronatem honorowym Biblioteki Narodowej.

A zatem: Tato, Wujku, Dziadku, Trenerze! Masz supermoc, o której być może nie wiesz. Jesteś dla dziecka przykładem i wzorem. Ważnym źródłem postaw, zachowań i nawyków. Także, a może przede wszystkim, czytelniczych. Czytaj więc z dzieckiem! Głośne czytanie ma moc budowania relacji. Czytać na głos dziecku można nawet, kiedy jest w brzuchu matki. To świetny sposób na oswojenie go z głosem opiekuna.

A co potem? Odpowiedź znajdziesz na www.TataTezCzyta.pl .

Odkryj supermoc książek i swoją własną!

Dodatkowo, w drugiej połowie roku, Fundacja EDICO wraz z partnerami zaprosi do skorzystania z nowej platformy Alternatywna Lista Lektur. To będzie już druga odsłona tej akcji, która w zeszłym roku cieszyła się dużą popularnością. Na platformie znajdą się m.in.:
– regularnie aktualizowana i omawiana lista książek (z wyszukiwarką), które zostały dobrane przez specjalistów tak, aby zachęcały młodych ludzi do czytania i jednocześnie rozwijały kluczowe umiejętności,
– recencje książek, scenariusze zajęć, podkasty, filmy oraz artykuły.
Ponadto zaproponujemy szereg działań, które będą miały na celu promocję czytania:
– wyzwania czytelnicze oraz konkursy, gry edukacyjne,
– warsztaty rodzinne, spotkania piknikowe, seminaria dla pracowników firm
– zaangażowanie Ambasadorów projektu (celebrytów, dziennikarzy): np. spotkania z dziećmi i wspólne czytanie, recenzje książek.

Patronat honorowy: Biblioteka Narodowa

Organizatorzy kampanii: Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak

Partnerzy projektu: Miasto Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Unia Metropolii Polskich, KBF, Wrocławski Dom Literatury, Polska Izba Książki, Fundacja Olgi Tokarczuk, Fundacja Edico, Dystrybucja Platon, Taniaksiazka.pl, Czasdzieci.pl, Drukarnie Abedik, Perfekt, Anczyca, Sowa.

Wydawnictwa polecające książki w projekcie: Agora dla dzieci, Albus, Babaryba, Bajka, Bosz, Czytalisek, Druganoga, Dwukropek, Storyhouse Egmont, Entliczek, Ezop, Format, Harperkids, Hokus-pokus, Mamania, Media Rodzina, Muchomor, Olesiejuk, Papilon, Polarny Lis, Poradnia K, Powergraph, Prószyński, PWN, Rebis, Świetlik, Tako, Tatarak, Widnokrąg, Wilga, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa, Znak.